Featured Story > Public works provides summary of ethical procurement meetings
Public Services and Procurement Canada (PSPC) hosted Ethical Procurement engagement sessions in January and February, and for the feedback provided. As previously communicated, feedback from these sessions and from the Ethical Procurement Request for Information (RFI) completed in December 2022 have been summarized in a “What We Heard” report. Please find the executive summary from this report below. This summary will also be published on PSPC’s Ethical Procurement webpage. To request a full version of the report or a copy of the engagement session presentation, please contact TPSGC.PAAchatseEthiques-APEthicalProcurement.PWGSC@tpsgc-pwgsc.gc.ca We appreciate your contributions to the development of this important work, and look forward to continuing the dialogue.
Executive Summary
Through the National Strategy to Combat Human Trafficking (National Strategy), Canada has taken a whole-of-government approach to addressing human trafficking. The National Strategy includes a commitment for Public Services and Procurement Canada (PSPC) to address human trafficking, forced labour, and child labour in government procurement supply chains. Against this backdrop, PSPC conducted two hybrid (in-person and online) awareness and engagement sessions with industry. The sessions included a guest speaker presentation, a presentation from PSPC, and a panel discussion featuring subject matter experts representing government, industry, academia, and civil society. As highlighted by the panel, the key challenges with tackling human trafficking, forced labour, and child labour in Canadian industry are:
There was a general receptivity to PSPC’s ethical procurement activities introduced to date. Positive comments about Government action largely focused on the planned development of a human right’s due diligence framework, and collaborations and partnerships. Constructive feedback focused on the absence of perceived enforcement resulting in little incentive for the industry to comply. Lessons learned for engaging industry on these topics moving forward include:
In addressing these issues in federal supply chains, panelists and attendees recommended that PSPC:
Overall, the awareness and engagement sessions demonstrated the importance of continuing efforts to raise Canadian industry awareness and education on human trafficking, forced labour, and child labour in supply chains.
Merci encore d’avoir participé aux séances de mobilisation sur l’approvisionnement éthique de Services publics et Approvisionnement Canada (SPAC) en janvier et février. Merci aussi de la rétroaction fournie. Comme nous l’avons indiqué précédemment, les commentaires de ces séances et de la demande de renseignements (DDR) sur l’approvisionnement éthique terminée en décembre 2022 ont été résumés dans un rapport sur ce que nous avons entendu. Vous trouverez le résumé de ce rapport ci-dessous. Ce résumé sera également publié sur la page Web de l’approvisionnement éthique de SPAC. Pour demander la version intégrale du rapport ou la présentation des séances de mobilisation, veuillez écrire à TPSGC.PAAchatseEthiques-APEthicalProcurement.PWGSC@tpsgc-pwgsc.gc.ca Nous apprécions votre contribution à l’avancement de ce travail important et nous comptons poursuivre le dialogue.
Résumé Dans le cadre de la Stratégie nationale de lutte contre la traite des personnes (ci-après la « Stratégie nationale »), le Canada a adopté une approche pangouvernementale pour lutter contre ce fléau. La Stratégie nationale exige que Services publics et Approvisionnement Canada (SPAC) s’engage à lutter contre la traite des personnes, le travail forcé et le travail des enfants dans les chaînes d’approvisionnement fédérales. C’est dans ce contexte que SPAC a organisé deux séances hybrides (en personne et en ligne) de sensibilisation et de mobilisation de l’industrie. Ces séances comprenaient des exposés présentés par un conférencier invité et par le Ministère, ainsi qu’une discussion en table ronde d’experts représentant le gouvernement, l’industrie, le milieu universitaire et la société civile. Comme soulignés par le groupe d’experts, voici les principaux défis que les entreprises canadiennes ont à relever pour lutter contre la traite des personnes, le travail forcé et le travail des enfants :
De manière générale, les activités relatives à l’approvisionnement éthique entreprises par SPAC ont été bien accueillies par les participants. Leurs commentaires positifs sur les mesures gouvernementales visaient principalement l’élaboration prévue d’un cadre de diligence raisonnable en matière de droits de la personne, ainsi que les collaborations et les partenariats. Quant aux commentaires constructifs, ils portaient sur la perception que les lois n’étaient pas appliquées, ce qui n’incite guère l’industrie à s’y conformer. Voici les leçons retenues concernant la manière de mobiliser l’industrie sur la traite des personnes, le travail forcé et le travail des enfants à l’avenir :
À l’issue des discussions sur ces problèmes dans les chaînes d’approvisionnement fédérales, le groupe d’experts et les participants ont recommandé ce qui suit à SPAC :
Dans l’ensemble, les séances de sensibilisation et de mobilisation ont démontré l’importance de poursuivre les efforts pour sensibiliser et informer l’industrie canadienne sur la traite des personnes, le travail forcé et le travail des enfants dans les chaînes d’approvisionnement. |